Els alumnes amb altes capacitats formen un grup heterogeni que comparteix trets comuns, de manera semblant al col·lectiu d'alumnes amb dificultats per aprendre. Cal detectar-los, tenir-los molt en compte, saber que existeixen i, sobretot, atendre les seves necessitats educatives especials.

viernes, 18 de octubre de 2013

ESTEREOTIPS, MITES I TÒPICS

(Introducción a la atención educativa del alumnado con altas capacidades intelectuales. Artiles,C. et.alt. 2005 )


ESTEREOTIPS, MITES, TÒPICS
REALITATS
Generals
Generals
Sol ser de classe mitja o alta.
Prové de qualsevol classe social.
Té un alt coeficient intel·lectual.
El criteri psicomètric no és l’únic, s’ha de complementar amb models que identifiquin el major nombre de factors o variables de les altes capacitats, creativitat, aptituds...
Presenta superioritat física o bé està poc capacitat físicament.
El seu desenvolupament físic és totalment independent de l’alta capacitat.
La superdotació és innata.
La biologia juga un paper important en el desenvolupament intel·lectual, però el context on es desenvolupa influeix en la seva capacitat.
Sol ser excessivament seriós i amb poc sentit de l’humor.
Té un sentit de l’humor més avançat del que s’espera per la seva edat.
Competència escolar
Competència escolar
Obté un bon rendiment escolar. Destaca en totes les àrees del currículum.
En ocasions pot obtenir un baix rendiment escolar o destacar només en aquelles àrees que li interessen.
Acostuma a avorrir-se.
No més que els altres nens de la seva edat. Dins l’aula, s’ha d’ajustar la seva resposta educativa a les seves capacitats.
Té ordinàriament una gran motivació per a tots els temes.
S’interessa i destaca en els temes que desperten la seva curiositat.
Competència social i característiques emocionals
Competència social i característiques emocionals
Propens als desequilibris psicològics
Acostuma a tenir menys desequilibris que altres companys sense altes capacitats.
Intervencions.
Intervencions.
Ha de ser atès per professionals superdotats.
No és necessari que el professorat sigui superdotat. Ha de ser madur socialment i emocionalment i especialment ha d’orientar, aconsellar, proporcionar recursos, integrar... més que facilitar coneixements.
No necessita ajuda: pot aprendre en qualsevol circumstancia i auto-educar-se. S’espavila sol.
L’alumnat amb altes capacitats és una persona diferent i no extraordinària; per tant, requereix una atenció educativa ajustada; si no, pot fracassar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario