Graella de valoració per detectar alumnes amb altes capacitats de 3 a 4 anys
Extret d’Estratègies d’intervenció amb alumnat de necessitats educatives especials per altes capacitats, dins l’escola inclusiva, treball elaborat per M. Teresa Gómez Masdevall en el marc de la llicència d’estudis retribuïda concedida pel Departament d’Ensenyament el curs 2008-09. L’autora d’aquesta taula és Luz Pérez (2005).
Si la puntuació obtinguda és superior a 125 punts és convenient que un especialista confirmi les
altes capacitats.
1 = mai 2 = gairebé mai 3 = sovint 4 = sempre o gairebé sempre
INDICADORS
|
VALORACIÓ
|
|||
Adquireix i reté
de forma ràpida la informació
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Utilitza un
vocabulari ampli
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Presenta
facilitat per a l’adquisició de conceptes amb relació
a la seva edat.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Té una gran
informació de temes complexos amb relació a la seva edat.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Comprèn les explicacions
amb rapidesa.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Mostra una
actitud activa davant l’aprenentatge.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Demostra
curiositat per tot el que l’envolta fent moltes preguntes.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
S’observa
imaginació i creativitat en les seves produccions.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Tendeix a
treballar i jugar sol.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Té tendència a
organitzar el grup.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Demostra sentit
de l’humor.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Té períodes de
concentració llargs.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
És constant i
persistent en les tasques que li interessen, fins que acaba.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Es mostra
perfeccionista.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
S’avorreix
davant les activitats rutinàries i no vol fer-les.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Per la riquesa
i precisió del seu llenguatge es pot etiquetar com a
”saberut” o “setciències”.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Dóna solucions
inusuals a problemes plantejats.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
No és gaire
acceptat pel seu grup d’edat.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Utilitza la
seva capacitat només en les activitats que li interessen,
amb baix
rendiment en les altres.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Prefereix jugar
amb amics més grans.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Vol saber com estan fetes i com funcionen
les coses.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
S’avorreix amb
facilitat.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Sap entregar 3,
4 o 5 objectes.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Prefereix
realitzar activitats pròpies d’adult
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Té una memòria i retentiva inusuals.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Pot mantenir l’atenció durant
períodes llargs.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
S’observa precocitat
verbal.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Adquireix alguns
coneixements sense ensenyament directe
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Té múltiples interessos
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Sembla que té un
autoconcepte positiu.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Mostra gran capacitat de
treball i baix nivell de cansament.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
És molt competitiu.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Manté una bona relació amb
l’adult
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Exerceix lideratge en el
joc
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Es mostra immadur en
algunes àrees del coneixement.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Fa transferències o troba
relacions entre les coses amb facilitat
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Li agrada inventar jocs
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Pot muntar o desmuntar
objectes mecànics.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Té reaccions de còlera i
rebequeries davant la més petita contrarietat
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Pot construir un
trencaclosques de 4 peces.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Té consciència dels seus
sentiments i es fa ressò dels altres
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Reconeix lletres i nombres
escrits.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Copia un cercle, un quadrat
i un triangle
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Pot sumar fins a 5 objectes
|
1
|
2
|
3
|
4
|
És capaç de recordar 4
xifres
|
1
|
2
|
3
|
4
|
És capaç de realitzar 3
ordres alhora.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Sap resoldre un problema
senzill de restar
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Reconeix diferències entre
dos objectes pel color, la forma i la mida
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Observa el que falta en un
dibuix incomplet
|
1
|
2
|
3
|
4
|
És autònom i independent molt aviat.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
PUNTUACIÓ
FINAL
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario