Mesures
ordinàries
Són les que
realitza el professor dins la mateixa aula, buscant estratègies organitzatives,
metodològiques i de funcionament que puguin ajudar l’alumnat en les diferents
àrees i matèries. Cal ajustar la programació a les necessitats dels alumnes.
Els criteris d’avaluació s’han d’establir en base als objectius programats.
Mesures
extraordinàries
Són les que
permeten ampliar i enriquir els aprenentatges mitjançant materials, recursos i
continguts, que poden, o no, estar relacionats amb el currículum.
- D’ampliació curricular: Consisteixen a ampliar continguts del currículum ordinari i
aprofundir-hi o investigar amb la supervisió del professor/a sobre algun centre
d’interès curricular o extracurricular, sense passar al de cursos superiors, a
no ser en algun cas excepcional. Ampliar l’estructura dels temes amb més informació
sobre els mateixos.
- D’enriquiment: Consisteix en individualitzar els
processos d’aprenentatge per ajustar, el millor possible, l’ensenyament a les
característiques de cada alumne/a.
L’objectiu és proporcionar al nen el màxim de continguts
quantitativament i qualitativament.
- L’entrenament
metacognitiu i de suport emocional: Ensenya els
alumnes a utilitzar els seus recursos cognitius i conductuals. Fent conscient
la persona del seu procés d’aprenentatge i de la influència que té en la seva
intel·ligència general, (cognitiva i emocional) aquella pot desenvolupar
estratègies que la porten a raonar, a transferir, a ser creativa, crítica, a
saber prendre decisions, a aprofundir en el seu procés d’aprenentatge, a ser
conscient de si mateixa i dels canvis que experimenta... en definitiva, a dirigir
el seu propi comportament.
Mesures
excepcionals
Són aquelles
que permeten la flexibilització de la durada del període d’escolarització.
- L’accel·leració:
Consisteix a cursar els cicles
educatius en menys anys. L’objectiu és proporcionar a l’alumnat el nivell
adequat a les seves altes capacitats. És recomanable quan l’alumne/a té un bon
desenvolupament emocional i no té problemes de relació amb companys més grans.
- Flexibilització
o acceleració parcial: És
l’acceleració de certes assignatures. Per exemple, un infant pot cursar C.S. I
de Primària i assistir i ser avaluat a les classes de segon amb relació a una,
dues o més assignatures. En segons quins cassos s’aplica amb força èxit.
Aquesta estratègia és una mica complicada, ja que l’alumne/a talentós ha
d’assistir en un curs per a certes classes, i en un altre superior per a unes
altres, cosa que el pot desorientar. A nivell de cicle s’han de programar els
horaris perquè no coincideixin les assignatures.
- L’agrupament:
Consisteix a agrupar alumnes amb característiques semblants i donar
respostes a aquestes característiques.
No hay comentarios:
Publicar un comentario