Els alumnes amb altes capacitats formen un grup heterogeni que comparteix trets comuns, de manera semblant al col·lectiu d'alumnes amb dificultats per aprendre. Cal detectar-los, tenir-los molt en compte, saber que existeixen i, sobretot, atendre les seves necessitats educatives especials.

domingo, 15 de diciembre de 2013

ESTRATÈGIES GENERALS D'INTERVENCIÓ EDUCATIVA



Mesures ordinàries
Són les que realitza el professor dins la mateixa aula, buscant estratègies organitzatives, metodològiques i de funcionament que puguin ajudar l’alumnat en les diferents àrees i matèries. Cal ajustar la programació a les necessitats dels alumnes. Els criteris d’avaluació s’han d’establir en base als objectius programats.

Mesures extraordinàries
Són les que permeten ampliar i enriquir els aprenentatges mitjançant materials, recursos i continguts, que poden, o no, estar relacionats amb el currículum.

- D’ampliació curricular: Consisteixen a ampliar continguts del currículum ordinari i aprofundir-hi o investigar amb la supervisió del professor/a sobre algun centre d’interès curricular o extracurricular, sense passar al de cursos superiors, a no ser en algun cas excepcional. Ampliar l’estructura dels temes amb més informació sobre els mateixos.

- D’enriquiment: Consisteix en individualitzar els processos d’aprenentatge per ajustar, el millor possible, l’ensenyament a les característiques de cada alumne/a.
L’objectiu és proporcionar al nen el màxim de continguts quantitativament i qualitativament.

- L’entrenament metacognitiu i de suport emocional: Ensenya els alumnes a utilitzar els seus recursos cognitius i conductuals. Fent conscient la persona del seu procés d’aprenentatge i de la influència que té en la seva intel·ligència general, (cognitiva i emocional) aquella pot desenvolupar estratègies que la porten a raonar, a transferir, a ser creativa, crítica, a saber prendre decisions, a aprofundir en el seu procés d’aprenentatge, a ser conscient de si mateixa i dels canvis que experimenta... en definitiva, a dirigir el seu propi comportament.

Mesures excepcionals
Són aquelles que permeten la flexibilització de la durada del període d’escolarització.

- L’accel·leració: Consisteix a cursar els cicles educatius en menys anys. L’objectiu és proporcionar a l’alumnat el nivell adequat a les seves altes capacitats. És recomanable quan l’alumne/a té un bon desenvolupament emocional i no té problemes de relació amb companys més grans.
- Flexibilització o acceleració parcial: És l’acceleració de certes assignatures. Per exemple, un infant pot cursar C.S. I de Primària i assistir i ser avaluat a les classes de segon amb relació a una, dues o més assignatures. En segons quins cassos s’aplica amb força èxit. Aquesta estratègia és una mica complicada, ja que l’alumne/a talentós ha d’assistir en un curs per a certes classes, i en un altre superior per a unes altres, cosa que el pot desorientar. A nivell de cicle s’han de programar els horaris perquè no coincideixin les assignatures.
- L’agrupament: Consisteix a agrupar alumnes amb característiques semblants i donar respostes a aquestes característiques.

No hay comentarios:

Publicar un comentario