Els alumnes amb altes capacitats formen un grup heterogeni que comparteix trets comuns, de manera semblant al col·lectiu d'alumnes amb dificultats per aprendre. Cal detectar-los, tenir-los molt en compte, saber que existeixen i, sobretot, atendre les seves necessitats educatives especials.

domingo, 15 de diciembre de 2013

SUPERDOTATS

Són aquells que, en les seves característiques personals, hi tenen un nivell elevat de recursos en capacitats cognitives i aptituds intel·lectuals com per exemple: raonament lògic, gestió de percepció, de memòria, raonament verbal, matemàtic i aptitud espacial.
La característica bàsica és la flexibilitat, és a dir, una excel·lent aptitud per tractar amb qualsevol tipus d’informació (verbal, figurativa, matemàtica..) o forma de processar-la.
Són creatius i tenen un alt grau de dedicació a les tasques; són perseverants, observadors, oberts i molt sensibles.
Poden portar diferents projectes alhora.
Es caracteritzen per donar diverses solucions a un mateix problema.
Tenen una alta predisposició per a l’aprenentatge, en nivell i en profunditat, en un temps inferior al dels altres alumnes de la seva edat, i una gran capacitat per retenir i utilitzar coneixements adquirits.
Solen tenir una bona autoestima i confiança en ells mateixos, mostren una certa tendència a ser independents del grup i a seguir els seus criteris.
Són originals en les seves idees i les seves produccions; són receptius a les coses noves i diferents.
Tenen un gran sentit de l’ humor.
L’evolució de la superdotació és lenta i complexa. És difícil que es manifesti abans del final de l'adolescència. Tot i així, les aptituds bàsiques (tal com són mesurades pels tests), poden ser avaluades a partir dels 12 anys. (Hi ha persones que no estan d’acord en aquest punt i consideren que es poden avaluar molt abans).
A nivell escolar, a vegades estan desmotivats i les notes són inferiors a les que es poden esperar d’ells, i, sobretot les noies, rebaixen expressament el nivell d’estudis per tal de no destacar més que les altres i no arriscar-se a quedar-se fora del grup.
També poden tenir problemes de disincronia, és a dir, presenten diferències entre el nivell intel·lectual i l’emocional. La forma extrema és el geni.

No hay comentarios:

Publicar un comentario