ACCIONS QUE FACILITEN
|
ACCIONS QUE DIFICULTEN
|
Crear a l’aula
una atmosfera de comprensió i respecte acceptant la existència de diferències
individuals.
|
Permetre que els companys els tractin d’una forma
diferent o que l’alumne es tanqui en ell mateix, es senti diferent, es cregui
superior...
|
Utilitzar una
metodologia flexible i oberta.
|
Utilitza una metodologia
expositiva, unitària i grupal.
|
Organitzar
els espais i els temps de forma flexible de manera que els alumnes puguin
treballar a diferents ritmes.
|
Programar de tal manera que tots els alumnes tinguin
que fer el mateix, de la mateixa manera i al mateix temps.
|
Fomentar el
diàleg i la comunicació: Dedicar un temps a l’aula per al diàleg, estimulant
la realització de preguntes i la cerca conjunta de respostes.
|
Dissenyar una ensenyança on l’alumnat escolta la major part del
temps, realitza un treball individual i reprodueix allò que se li ha transmès.
|
Facilitar l’autonomia
en l’aprenentatge:
Recolzar les
iniciatives o projectes que sorgeixin de forma espontània, facilitar l’adquisició
d’estratègies de cerca de la informació i plantejament de preguntes.
Possibilitar l’accés a materials i fonts d’informació per aprofundir
autònomament en la seva àrea d’interès.
|
No donar cabuda a la dinàmica de l’aula a les
iniciatives dels alumnes i no proporcionar-los accés a materials i fonts d’informació
diverses.
Centrar l’avaluació amb els productes sense tenir en
compte els processos.
|
Potenciar el
pensament divergent i independent en l’alumnat:
Animar-los a
buscar múltiples solucions als problemes; demanar-los que pensin en formes
inusuals per resoldre diversos conflictes; concedir-los “el dret a
equivocar-se”, a córrer riscos i a cometre errors; fomentar-los el
desenvolupament de diverses formes d’expressió i comunicació.
|
Admetre sol com a correctes solucions úniques, penalitzar l’error,
refusar solucions alternatives o propostes diferents.
|
Reforçar i
valorar expressament la creativitat i les idees originals
|
No valorar la originalitat. Centrar l’avaluació
únicament amb processos memorístics i de reproducció.
|
Motivar cap a
l’aprenentatge permetent que la curiositat i els interessos variats (propis d’aquest
alumnat) tinguin cabuda a l’aula.
|
No tenir en compte els interessos concrets dels alumnes/as per a
integra’ls a la programació de l’aula.
|
Desenvolupar
el judici crític, ensenyar a acceptar crítiques i a donar-les, definir pros i
contres, distingir entre crítiques constructives i judicis de valor.
Potenciar l’autocrítica.
|
Permetre que l’alumnat admet-hi sense reflexionar ni
valorar tot allò que els ve donar, que no qüestionin mai els fets.
No ensenyar a fer autocrítica i autoavaluació.
|
Tenir en
compte que encara que tinguin altes capacitats, necessiten que se’ls ajudi,
que se’ls ensenyi i se’ls motivi. Tenir altes capacitats no significa tenir
un alt rendiment en totes les àrees.
|
Tenir unes expectatives molt elevades constantment. Esperar d’ells un
rendiment elevat i constant.
|
Afavorir l’autoestima
de l’alumne.
Reconèixer i
valorar el seu esforç. Ajudar-los a ser realistes en la seva pròpia
avaluació.
|
Elogiar-los exageradament i mostrar expectatives
massa ambicioses.
|
Afavorir la
integració socials dels alumnes/as mitjançant la participació, la interacció
i l’acceptació per al grup.
Programar
activitats per al desenvolupament social i afectiu.
Promoure el
desenvolupament integral de l’alumnat.
|
Centrar-se prioritàriament en el desenvolupament cognitiu i mental
sense tenir en compte els aspectes socio - emocionals.
|
Els alumnes amb altes capacitats formen un grup heterogeni que comparteix trets comuns, de manera semblant al col·lectiu d'alumnes amb dificultats per aprendre. Cal detectar-los, tenir-los molt en compte, saber que existeixen i, sobretot, atendre les seves necessitats educatives especials.
domingo, 15 de diciembre de 2013
PRÀCTIQUES DOCENTS QUE AFAVOREIXEN A L'ALUMNAT AMB ALTES CAPACITATS
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario