Els alumnes amb altes capacitats formen un grup heterogeni que comparteix trets comuns, de manera semblant al col·lectiu d'alumnes amb dificultats per aprendre. Cal detectar-los, tenir-los molt en compte, saber que existeixen i, sobretot, atendre les seves necessitats educatives especials.

domingo, 15 de diciembre de 2013

GUIA PER AL PROFESSORAT



Com ja vaig plantejar en el Projecte Final del Pràcticum I els infants i joves amb altes capacitats són diferents  entre sí, és a dir, són un grup heterogeni ja que entre precoços, talentosos i superdotats hi ha una gran diversitat, semblant a la que trobem en els alumnes amb dificultat per aprendre. Cal detectar-los, tenir-los molt en compte, saber que existeixen i, sobretot, atendre les seves necessitats educatives especials.

Segons l’estudi de Carl Friederich Gauss un 2% de la població mundial és troba a la part dreta de la campana de Gauss.
 


Si seguim les estadístiques, un docent amb uns 30 anys exercint, per les seves classes han passat una mitjana de 20 o 30 alumnes amb altes capacitats.

El sistema educatiu passa per alt les NEE dels alumnes amb altes capacitats Un alumne/a amb altes capacitats, veure’s amb una capacitat no reconeguda i no valorada li provoca ansietat, fracàs i una possible depressió.

Aquests alumnes no tenen unes característiques específiques físiques que ens mostrin aquesta superdotació o aquest talent. No són els típics nens “sabelotodo” i a més, hi ha una incapacitat i una falta de formació per part dels mestres. Formació i informació escassa.
Per aquest motius, m’he plantejat crear una guia per als docents del centre que m’acull durant aquestes pràctiques. 

Informació, n’hi ha molta. Infinitat de pàgines web i infinitat de recursos. Però s’ha de fer una cerca, s’ha de filtrar i s’ha de seleccionar. Un temps i una dedicació que sovint no es porta terme ja sigui per falta de temps, ignorància o voluntat. Així que, aquesta guia va dirigida als docents dels centre amb l’objectiu d’oferir una primera aproximació a les característiques, necessitats i problemàtica dels alumnes amb altes capacitats; facilitar la detecció; informar de les estratègies d’intervenció, d’aula, didàctiques i d’altres més específiques que poden aplicar a l’aula i a l’escola i orientar-los sobre l’elaboració d’adaptacions curriculars, programacions d’aula, activitats d’enriguiment i metodologia més adequada; oferir recursos TIC per aquells que es trobin a les aules amb un alumne amb aquest tipus de necessitats educatives especials.

Espero i desitjo que els sigui útil. 

Inclouré part d’aquesta guia en la memòria final del pràcticum II. Alguns apartats (dels més teòrics) ja consten en aquest blog.

No hay comentarios:

Publicar un comentario