Com ja vaig plantejar en el Projecte Final del Pràcticum I els infants i
joves amb altes capacitats són diferents
entre sí, és a dir, són un grup heterogeni ja que entre precoços,
talentosos i superdotats hi ha una gran diversitat, semblant a la que trobem en
els alumnes amb dificultat per aprendre. Cal detectar-los, tenir-los molt en
compte, saber que existeixen i, sobretot, atendre les seves necessitats
educatives especials.
Segons l’estudi de Carl Friederich Gauss un 2% de la població
mundial és troba a la part dreta de la campana de Gauss.
Si seguim les estadístiques, un docent amb
uns 30 anys exercint, per les seves classes han passat una mitjana de 20 o 30
alumnes amb altes capacitats.
El sistema educatiu passa per alt les NEE dels
alumnes amb altes capacitats Un alumne/a amb altes capacitats, veure’s amb una
capacitat no reconeguda i no valorada li provoca ansietat, fracàs i una
possible depressió.
Aquests alumnes no tenen unes
característiques específiques físiques que ens mostrin aquesta superdotació o
aquest talent. No són els típics nens “sabelotodo” i a més, hi ha una
incapacitat i una falta de formació per part dels mestres. Formació i
informació escassa.
Per aquest motius, m’he plantejat crear una
guia per als docents del centre que m’acull durant aquestes pràctiques.
Informació, n’hi ha molta. Infinitat de
pàgines web i infinitat de recursos. Però s’ha de fer una cerca, s’ha de
filtrar i s’ha de seleccionar. Un temps i una dedicació que sovint no es porta
terme ja sigui per falta de temps, ignorància o voluntat. Així que, aquesta guia va dirigida als docents
dels centre amb l’objectiu d’oferir una primera aproximació a les
característiques, necessitats i problemàtica dels alumnes amb altes capacitats;
facilitar la detecció; informar de les estratègies d’intervenció, d’aula,
didàctiques i d’altres més específiques que poden aplicar a l’aula i a l’escola
i orientar-los sobre l’elaboració d’adaptacions curriculars, programacions d’aula,
activitats d’enriguiment i metodologia més adequada; oferir recursos TIC per
aquells que es trobin a les aules amb un alumne amb aquest tipus de necessitats
educatives especials.
Espero i desitjo que els sigui útil.
Inclouré part d’aquesta guia en la memòria
final del pràcticum II. Alguns apartats (dels més teòrics) ja consten en aquest blog.
No hay comentarios:
Publicar un comentario