Els alumnes amb altes capacitats formen un grup heterogeni que comparteix trets comuns, de manera semblant al col·lectiu d'alumnes amb dificultats per aprendre. Cal detectar-los, tenir-los molt en compte, saber que existeixen i, sobretot, atendre les seves necessitats educatives especials.

domingo, 15 de diciembre de 2013

TALENTOSOS



Els Talentosos, són els que tenen una gran capacitat en relació amb un aspecte de la intel·ligència o una gran destresa per a una habilitat determinada o un comportament específic. Són especialistes en una àrea, matèria, habilitat o aptitud.
El talentós és eficaç en l’àrea que domina i en altres àrees pot tenir un rendiment inferior al dels seus companys. La irregularitat és una característica seva.
Talent acadèmic
El perfil intel·lectual del talent acadèmic capacita eficaçment aquestes persones per als aprenentatges estructurats o formals. Tot material que tingui certa lògica interna és susceptible de ser après. Si, a més, se li dóna un suport verbal, la facilitat és màxima. Manifesten nivells molt elevats de rendiment escolar i d’aprenentatge, tant de tipus arbitrari (bona gestió de la memòria) com de tipus comprensiu (bona lògica), i preferiran, a mesura que van creixent, el segon tipus.
Obtenen informació de qualsevol font estructurada (escola, llibres, premsa, programes televisius, suports informàtics...), sovint de manera autònoma. Per aquesta raó, el bagatge de coneixements i vocabulari que posseeixen és molt més extens que el dels alumnes de la mateixa edat; per tant, els continguts del currículum ordinari els poden tenir assolits abans de començar les classes.
En combinar-se en un grau elevat els recursos verbals, lògics i memòria, es poden confondre amb els superdotats. Un Q. I. superior a 130 en el WISC seria el criteri de tall en les proves dissenyades per avaluar aquest tipus de perfil.
El talent acadèmic genera les següents situacions de risc:
Tendència a l’avorriment, perquè solen dominar molta informació i aprenen a un ritme molt ràpid els nous continguts; el ritme d’aprenentatge a l’aula i els continguts ordinaris solen ser poc motivadors.
A causa que el nivell de vocabulari i interessos són més extensos que els dels companys, la comunicació i socialització normalitzada esdevé difícil.
Els resultats acadèmics brillants i la facilitat que tenen per comprendre i recordar informacions afavoreixen l’augment exagerat de l’autoestima i les actituds de menyspreu envers els seus companys.
La facilitat per a l’aprenentatge sol dificultar la consolidació d’hàbits de treball i d’estudi. I això pot arribar a generar fracàs.
Talent artístic-figuratiu
Són alumnes amb grans aptituds per a les arts musicals i/o plàstiques. La base és una bona aptitud espacial i figurativa, així com per al raonament lògic i creatiu.
L’àmbit en el qual acostuma a desenvolupar-se aquest talent és l’extraescolar, per tant, les manifestacions a l’escola solen donar-se en activitats de plàstica i/o música. Aquestes activitats solen ser prestigiades pels companys i serveixen com a pont de socialització.
Poden tenir problemes de motivació per a les activitats escolars, tot i que els recursos que tenen són suficients per a un aprenentatge escolar correcte.
Talent esportiu
Les aptituds físiques i psicomotores són les necessàries per a aquests tipus de talent. Aquests alumnes no solen tenir problemes de socialització; són molt ben acceptats pels companys/es, encara que, a vegades, el rendiment acadèmic és baix per falta de motivació.
Talent creatiu
La creativitat no està únicament associada a la producció artística, sinó que és un recurs d’ús general, de la mateixa manera que succeeix amb la lògica. El funcionament cognitiu i l’organització de la informació reflecteixen les conseqüències d’aquesta forma de processar la informació: mostra poca linealitat, una gran exploració d’alternatives, molt dinamisme i poca organització sistemàtica.
Aquests alumnes solen tenir comportaments molt variats i sovint diferents dels normals; els consideren entremaliats o, fins i tot, hiperactius. El comportament creatiu sol resultar divertit per als companys d’aula i facilita la socialització.
Els alumnes amb una alta creativitat produeixen gran nombre de idees, diferents entre elles i poc freqüents.
La creativitat actua més com un obstacle als aprenentatges que no com un ajut. Els baixos resultats acadèmics solen ser un dels trets més característics d’aquests talents. La problemàtica d’aquests alumnes se centra en el fet que representen la informació, l’organitzen i la processen, per camins no gaire usuals a l’escola. La possibilitat d’integrar en les activitats acadèmiques un funcionament més basat en el raonament creatiu resulta complexa, atesa la naturalesa de l’ensenyament – aprenentatge, en situació de grup i també dels objectius habituals.
A vegades, presenten un baix rendiment acadèmic davant plantejaments educatius molt rígids.
És bo que els mestres tinguin consciència d’aquests infants i evitin confondre el seu cas amb la dispersió i, de vegades, amb la manca d’atenció.
Talent social
La capacitat de lideratge i la consciència social són els trets característics d’aquestes persones. Tenen empatia natural i intuïció de les necessitats dels altres. Desenvolupen amb molta freqüència el rol de líder.
En situacions excepcionals poden mobilitzar el grup classe contra un company/a o contra un professor/a.
La bona socialització sol beneficiar la seva motivació per les activitats escolars, i solen tenir resultats molt correctes en els aprenentatges.
Talent lògic
El perfil d’aquest talent resulta semblant al creatiu, en termes intel·lectuals. En canvi, la seva funcionalitat és molt més elevada, atesa la coincidència d’aquesta aptitud amb paràmetres culturals i escolars. Aquests alumnes tenen una alta capacitat per al raonament lògic inductiu i deductiu; (en tractar-se de la forma de raonament més prestigiada per la nostra cultura, la percepció intel·lectual sol ser desproporcionada) per aquest motiu, els és difícil de representar-se la informació ambigua, difusa o molt dinàmica, com per exemple, la realitat social o les relacions humanes.
Solen presentar dificultats de socialització a causa de la seva rigidesa en l’aplicació de normes o criteris. També poden tenir problemes relacionats amb la disincronia.

Es caracteritza per disposar d’elevats recursos de representació i manipulació
d’informacions quantitatives i numèriques. Mostra habilitats excepcionals per a l’aprenentatge de les matemàtiques: sistemes de numeració, operacions de càlcul, resolució de problemes... En general, utilitzen poc els recursos, de manera que sovint menyspreen les matèries no quantitatives.
Normalment, tenen dificultats de comunicació o d’interacció social, perquè solen demanar molta precisió en la informació i actuacions dels altres nens: això els comporta problemes en les seves relacions.
Talent verbal
Aquests alumnes es caracteritzen per tenir una bona capacitat de comprensió general, ampli vocabulari, i facilitat per utilitzar termes lingüístics.
La informació verbal té un ús molt generalitzat; aquesta aptitud intel·lectual pot ser aplicada en molts àmbits.
La major part de la informació escolar presenta un format verbal i aquests talents, mostren una bona capacitat de comprensió general, i bons resultats acadèmics.
No solen tenir problemes d’aprenentatge, (poden semblar més intel·ligents del que en realitat són) ni de socialització, malgrat que en les àrees en què hi ha descompensació poden aparèixer complicacions; (àrees on predominen altres formes de representació: matemàtiques, plàstica).

No hay comentarios:

Publicar un comentario