Els Talentosos,
són els que tenen una gran capacitat en relació amb un aspecte de la
intel·ligència o una gran destresa per a una habilitat determinada o un
comportament específic. Són especialistes en una àrea, matèria, habilitat o
aptitud.
El
talentós és eficaç en l’àrea que domina i en altres àrees pot tenir un
rendiment inferior al dels seus companys. La irregularitat és una
característica seva.
Talent
acadèmic
El
perfil intel·lectual del talent acadèmic capacita eficaçment aquestes persones
per als aprenentatges estructurats o formals. Tot material que tingui certa
lògica interna és susceptible de ser après. Si, a més, se li dóna un suport verbal,
la facilitat és màxima. Manifesten nivells molt elevats de rendiment escolar i
d’aprenentatge, tant de tipus arbitrari (bona gestió de la memòria) com de
tipus comprensiu (bona lògica), i preferiran, a mesura que van creixent, el
segon tipus.
Obtenen
informació de qualsevol font estructurada (escola, llibres, premsa, programes
televisius, suports informàtics...), sovint de manera autònoma. Per aquesta
raó, el bagatge de coneixements i vocabulari que posseeixen és molt més extens
que el dels alumnes de la mateixa edat; per tant, els continguts del currículum
ordinari els poden tenir assolits abans de començar les classes.
En
combinar-se en un grau elevat els recursos verbals, lògics i memòria, es poden
confondre amb els superdotats. Un Q. I. superior a 130 en el WISC seria el
criteri de tall en les proves dissenyades per avaluar aquest tipus de perfil.
El
talent acadèmic genera les següents situacions de risc:
Tendència
a l’avorriment, perquè solen dominar molta informació i aprenen a un ritme molt
ràpid els nous continguts; el ritme d’aprenentatge a l’aula i els continguts
ordinaris solen ser poc motivadors.
A
causa que el nivell de vocabulari i interessos són més extensos que els dels
companys, la comunicació i socialització normalitzada esdevé difícil.
Els
resultats acadèmics brillants i la facilitat que tenen per comprendre i
recordar informacions afavoreixen l’augment exagerat de l’autoestima i les
actituds de menyspreu envers els seus companys.
La
facilitat per a l’aprenentatge sol dificultar la consolidació d’hàbits de
treball i d’estudi. I això pot arribar a generar fracàs.
Talent
artístic-figuratiu
Són
alumnes amb grans aptituds per a les arts musicals i/o plàstiques. La base és
una bona aptitud espacial i figurativa, així com per al raonament lògic i
creatiu.
L’àmbit
en el qual acostuma a desenvolupar-se aquest talent és l’extraescolar, per
tant, les manifestacions a l’escola solen donar-se en activitats de plàstica
i/o música. Aquestes activitats solen ser prestigiades pels companys i
serveixen com a pont de socialització.
Poden
tenir problemes de motivació per a les activitats escolars, tot i que els
recursos que tenen són suficients per a un aprenentatge escolar correcte.
Talent
esportiu
Les
aptituds físiques i psicomotores són les necessàries per a aquests tipus de
talent. Aquests alumnes no solen tenir problemes de socialització; són molt ben
acceptats pels companys/es, encara que, a vegades, el rendiment acadèmic és
baix per falta de motivació.
Talent
creatiu
La
creativitat no està únicament associada a la producció artística, sinó que és
un recurs d’ús general, de la mateixa manera que succeeix amb la lògica. El
funcionament cognitiu i l’organització de la informació reflecteixen les
conseqüències d’aquesta forma de processar la informació: mostra poca
linealitat, una gran exploració d’alternatives, molt dinamisme i poca organització
sistemàtica.
Aquests
alumnes solen tenir comportaments molt variats i sovint diferents dels normals;
els consideren entremaliats o, fins i tot, hiperactius. El comportament creatiu
sol resultar divertit per als companys d’aula i facilita la socialització.
Els
alumnes amb una alta creativitat produeixen gran nombre de idees, diferents
entre elles i poc freqüents.
La
creativitat actua més com un obstacle als aprenentatges que no com un ajut. Els
baixos resultats acadèmics solen ser un dels trets més característics d’aquests
talents. La problemàtica d’aquests alumnes se centra en el fet que representen
la informació, l’organitzen i la processen, per camins no gaire usuals a
l’escola. La possibilitat d’integrar en les activitats acadèmiques un funcionament
més basat en el raonament creatiu resulta complexa, atesa la naturalesa de
l’ensenyament – aprenentatge, en situació de grup i també dels objectius
habituals.
A
vegades, presenten un baix rendiment acadèmic davant plantejaments educatius
molt rígids.
És
bo que els mestres tinguin consciència d’aquests infants i evitin confondre el
seu cas amb la dispersió i, de vegades, amb la manca d’atenció.
Talent
social
La
capacitat de lideratge i la consciència social són els trets característics d’aquestes
persones. Tenen empatia natural i intuïció de les necessitats dels altres.
Desenvolupen amb molta freqüència el rol de líder.
En
situacions excepcionals poden mobilitzar el grup classe contra un company/a o
contra un professor/a.
La
bona socialització sol beneficiar la seva motivació per les activitats
escolars, i solen tenir resultats molt correctes en els aprenentatges.
Talent
lògic
El
perfil d’aquest talent resulta semblant al creatiu, en termes intel·lectuals.
En canvi, la seva funcionalitat és molt més elevada, atesa la coincidència
d’aquesta aptitud amb paràmetres culturals i escolars. Aquests alumnes tenen
una alta capacitat per al raonament lògic inductiu i deductiu; (en tractar-se de
la forma de raonament més prestigiada per la nostra cultura, la percepció
intel·lectual sol ser desproporcionada) per aquest motiu, els és difícil de
representar-se la informació ambigua, difusa o molt dinàmica, com per exemple,
la realitat social o les relacions humanes.
Solen
presentar dificultats de socialització a causa de la seva rigidesa en
l’aplicació de normes o criteris. També poden tenir problemes relacionats amb
la disincronia.
Es
caracteritza per disposar d’elevats recursos de representació i manipulació
d’informacions
quantitatives i numèriques. Mostra habilitats excepcionals per a l’aprenentatge
de les matemàtiques: sistemes de numeració, operacions de càlcul, resolució de
problemes... En general, utilitzen poc els recursos, de manera que sovint
menyspreen les matèries no quantitatives.
Normalment,
tenen dificultats de comunicació o d’interacció social, perquè solen demanar
molta precisió en la informació i actuacions dels altres nens: això els
comporta problemes en les seves relacions.
Talent
verbal
Aquests
alumnes es caracteritzen per tenir una bona capacitat de comprensió general,
ampli vocabulari, i facilitat per utilitzar termes lingüístics.
La
informació verbal té un ús molt generalitzat; aquesta aptitud intel·lectual pot
ser aplicada en molts àmbits.
La
major part de la informació escolar presenta un format verbal i aquests
talents, mostren una bona capacitat de comprensió general, i bons resultats
acadèmics.
No solen tenir problemes d’aprenentatge, (poden semblar més
intel·ligents del que en realitat són) ni de socialització, malgrat que en les
àrees en què hi ha descompensació poden aparèixer complicacions; (àrees on
predominen altres formes de representació: matemàtiques, plàstica).
No hay comentarios:
Publicar un comentario