Les adaptacions curriculars i la flexibilització de
l’escolarització per a l’alumnat amb altes capacitats ja estan previstes en el
Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l’atenció educativa a l’alumnat amb
necessitats educatives especials, mesures incorporades també en la vigent
normativa curricular per als ensenyaments d’educació primària, d’educació
secundària obligatòria (ESO) i batxillerat. Ara, de forma més concreta, per tal
de millorar l’èxit educatiu i d’oferir les oportunitats adequades a tots els alumnes,
cal ajustar les respostes educatives a les possibilitats i capacitats de cada
un d’ells mitjançant la definició de mesures per a l’atenció educativa. La nova
Resolució 1543/2013 1 inclou
en l’article 2 els possibles diferents perfils d’aquests alumnes:
• Superdotació intel·lectual. “Alumnat a partir dels 12-13 d’edat, que
disposa d’un nivell elevat de recursos en capacitats cognitives i aptituds
intel·lectuals com ara raonament lògic, gestió percentual, gestió de memòria,
raonament verbal, raonament matemàtic i aptitud espacial”.
• Talents
simples i complexos. “Aquells
que mostren una elevada aptitud o competència en un àmbit específic, com el
verbal, matemàtic, lògic, creatiu, musical o esportiu, entre d’altres. Les
combinacions de diverses aptituds específiques donen lloc a talents complexos”.
• Precocitat. “Aquells en edats inferiors als 12-13 anys
que presenten les característiques esmentades per a la superdotació
intel·lectual i per als talents simples o complexos, les quals una vegada que
s’assoleixi la maduració de la seva capacitat intel·lectual, poden o no
confirmar-se”. Per a poder parlar de precocitat l’activició dels recursos
intel·lectuals s’han de dur a terme en un espai de temps més breu que el ritme
mitjà considerat normal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario