Els alumnes amb altes capacitats formen un grup heterogeni que comparteix trets comuns, de manera semblant al col·lectiu d'alumnes amb dificultats per aprendre. Cal detectar-los, tenir-los molt en compte, saber que existeixen i, sobretot, atendre les seves necessitats educatives especials.

sábado, 30 de noviembre de 2013

CLASSIFICACIÓ



  •  PRECOCITAT: És un fenomen evolutiu, és a dir, el nen presenta un desenvolupament molt ràpid en les primeres etapes de l’infància què no implica un nivell d’habilitats intel·lectuals superior a l’acabar el seu desenvolupament.
  • SUPERDOTAT: Són alumnes amb un elevat nivell en totes les aptituds intel·lectuals, de creativitat i de constància en les tasques. És un terme que es pot utilitzar a partir dels 13 anys, abans utilitzarem el d’altes capacitats.

  • TALENT: L’alumne té una elevada aptitud en un àmbit específic (talent matemàtic, artístic, musical,...) i pot presentar nivells normals o deficitaris en altres àrees. Solen tenir la característica d’irregulars.

  • GENI: és un terme que sols s’utilitza en referència a persones adultes. Són molt creatius, intel·ligents i productius.


No existeis una definició comuna consensuada per tots els especialistes en el tema; existeixen diferents teories i models que amb diferències entre ells no s’han de considerar excloents. El model més conegut i utilitzat és el de Renzulli[1], que concep la supèrdotació com el resultat de la intersecció de tres variables: capacitat intel·lectual superior a la mitjana, motivació o compromís amb la tasca i creativitat. No és suficient tenir un quoficient intel·lectual (QI) superior a 130 per parlar d’alta capacitat; la disposició activa, perseverança, il·lusió pel treball, confiança en les pròpies possibilitats; junt amb l’originalitat de pensament, capacitat per anar més enllà del que és convencional, obertura cap a noves experiències, la facilitat per buscar noves solucions a problemes tradicionals són característiques que es presenten en els subjectes d’altes capacitats. La família i els entorns socials com són el col·legi i els amics resulten fonamentals per al desenvolupament òptim d’aquests nens/es.


[1] Model Triàdic de superdotació de Renzulli i Mönks (Mönks i Van Boxtel, 1988)




 

No hay comentarios:

Publicar un comentario