Hi ha diferents criteris per detectar aquests alumnes, un d’ells és el de la Dra. E.D.Fiedler, professora de
la universitat de Northeastern Illinois, U.S.A, qui considera que cada un dels
procediments té avantatges i desavantatges i recomana l’ús d’un criteri
múltiple que inclogui:
Detecció per part del mestre i pares
mitjançant taules d’observació graelles de valoració; companys per conèixer l’acceptació social i la
integració en el grup, és molt interessant el qüestionari sociomètric de Báez i
Jiménez (1994); l’auto-detecció, tests de intel·ligència, creativitat,
personalitat i proves de rendiment, qualificacions i avaluacions.
Durant aquesta fase he portat a terme la
detecció i identificació de l’alumant d’altes capacitats.
La informació l’he recollit des de diferents
àmbits: escolar, familiar i social. He fet l’identificació mitjançant mesures
informals, observacions: qüestionaris, graelles, entrevistes, proves
col·lectives.... i mesures formals: proves individuals.
El resultats
de les proves i les puntuacions han determinat la identificació de l’alumnat
amb altes capacitats intel·lectuals d’acord amb les puntuacions següents:
Superdotats:
puntuacions per sobre del
percentil 75 en raonament lògic, gestió perceptual, de memòria, raonament
verbal, matemàtic, aptitud espacial i creativitat.
Talent
acadèmic: puntuacions per sobre del
percentil 80 en raonament lògic, verbal, i gestió de memòria. També pot
identificar-se amb un Q.I. de 130, amb puntuacions normals o baixes en
creativitat.
Talents
complexos: puntuacions per sobre del
percentil 80 en dues de les aptituds esmentades en els superdotats, com a
mínim.
Talents
simples: puntuacions per sobre del
centil 95 en una de les següents escales: raonament lògic, verbal, matemàtic o
creativitat.
Talent
social: la
identificació d’aquest talent pot realitzar-se a partir de l’avaluació de les
habilitats socials i personals.
Talents
específics: musical,
esportiu... solen identificar-se per la manifestació destacada d’una habilitat
provada en un d’aquests dominis.
El centil o Q. I. no és el que determina,
sinó que em dóna una orientació i, juntament amb les entrevistes, qüestionaris,
observacions dels treballs... juntament amb la meva tutora he anat perfilant
les altes capacitats.
S’ha de tenir molt en compte l’aspecte emocional,
la desmotivació, la síndrome de baix rendiment i la pressió que hi recau sobre
ells per les altes expectatives que es creen o el poc reconeixement de pares i
mestres, moltes vegades per desconeixement i altres per pensar que ja se’n
sortiran sols.
“Estratègies d’intervenció amb alumnat de
N.E.E. per altes capacitats, dins l’escola inclusiva”. EAP Gironès Oest.
Edició: juny, 2009.
“Les altes capacitats: detecció i actuació en
l’àmbit educatiu. Materials per a l’atenció de la diversitat”. Guia per a
mestres i professors. Departament d’Ensenyament. Edició: gener, 2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario